Amning og mad - 11 mdr.

16. juli 2019

Alder:
11 mdr.

Amning og mad - 11 mdr.

Kære Helen.

Vores datter er nu 11 måneder og skal starte i vuggestue i næste uge. Jeg ammer stadig og vil gerne fortsætte noget tid endnu. I øjeblikket ammer jeg ofte om morgenen efter bleskift ml. kl. 6.30 og 7.30 (men inden vask, tøj på, tandbørste osv. – og morgenmad), inden eftermiddagslur ved 13.30-14-tiden, og så inden hun skal sove om aftenen. Ofte sover hun hele natten, når hun først er faldet i søvn, og det har hun gjort i 4 måneder. Jeg har derfor ikke ammet hende til ”sen aften”, som du skriver/anbefaler i dine bøger. Jeg vil ikke hive hende op af sengen med risiko for at vække hende, når hun sover så fint hele natten. Spørgsmålet er nu, hvornår bør amningerne ligge, når hun starter i vuggestue, og jeg også skal tilbage på arbejde?

Ang. almindelig mad så synes vi, at hun er gået lidt i stå, og det virker lidt som om, at hun er bange for at smage nye ting og konsistenser. Hun gider generelt ikke skemad, bortset fra aftengrøden inden tandbørstning. Pt. er hun meget glad for kogte gulerødder, pastaskruer, majs, brød med div. smørepålæg og skiveost, søde kartofler og blød frugt, men hun er svær at få til at spise frikadeller og ...

Annonce

... kød generelt, kartofler (kogte og fra ovnen) og andre kogte grøntsager. Sovs er heller ikke et hit. Vi har endnu ikke prøvet så meget med forskellige krydderier. Vi synes, vi smider virkelig meget mad i skraldespanden. Vi øver med gaffel, men hun vil helst spise med fingrene.

Udover de faste måltider så får hun som regel også mellemåltid om formiddagen efter lur (med mindre det er alt for tæt på frokost) samt om eftermiddagen ved 16-tiden. Vi prøver at være obs på, at hun ikke får for meget brød til mellemmåltiderne, men samtidig virker hun også sulten på det tidspunkt.
Så hvad gør vi? Skal vi blive ved med at servere et par nye madvarer til hvert måltid og sætte vores lid til, at hun pludselig vil have det? Eller har du andre gode råd?

Der er i øvrigt store positive fremskridt på søvnfronten: Hun vågner ofte op efter aftenamningen, men nu kan medmor putte hende på helt ned til 10 minutter i egen seng. Hun er også begyndt at kravle, og rejse sig op på knæene, så på de fronter er der sket rigtig meget. Kan den manglende interesse for mad hænge sammen med alt det andet, som lige nu foregår i hendes udvikling?

Med venlig hilsen
mødrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder