Brev:
Amning og mad - 11 mdr.
16. juli 2019
Alder:
11 mdr.
Amning og mad - 11 mdr.
Kære Helen.
Vores datter er nu 11 måneder og skal starte i vuggestue i næste uge. Jeg ammer stadig og vil gerne fortsætte noget tid endnu. I øjeblikket ammer jeg ofte om morgenen efter bleskift ml. kl. 6.30 og 7.30 (men inden vask, tøj på, tandbørste osv. – og morgenmad), inden eftermiddagslur ved 13.30-14-tiden, og så inden hun skal sove om aftenen. Ofte sover hun hele natten, når hun først er faldet i søvn, og det har hun gjort i 4 måneder. Jeg har derfor ikke ammet hende til ”sen aften”, som du skriver/anbefaler i dine bøger. Jeg vil ikke hive hende op af sengen med risiko for at vække hende, når hun sover så fint hele natten. Spørgsmålet er nu, hvornår bør amningerne ligge, når hun starter i vuggestue, og jeg også skal tilbage på arbejde?
Ang. almindelig mad så synes vi, at hun er gået lidt i stå, og det virker lidt som om, at hun er bange for at smage nye ting og konsistenser. Hun gider generelt ikke skemad, bortset fra aftengrøden inden tandbørstning. Pt. er hun meget glad for kogte gulerødder, pastaskruer, majs, brød med div. smørepålæg og skiveost, søde kartofler og blød frugt, men hun er svær at få til at spise frikadeller og kød generelt, kartofler (kogte og fra ovnen) og andre kogte grøntsager. Sovs er heller ikke et hit. Vi har endnu ikke prøvet så meget med forskellige krydderier. Vi synes, vi smider virkelig meget mad i skraldespanden. Vi øver med gaffel, men hun vil helst spise med fingrene.
Udover de faste måltider så får hun som regel også mellemåltid om formiddagen efter lur (med mindre det er alt for tæt på frokost) samt om eftermiddagen ved 16-tiden. Vi prøver at være obs på, at hun ikke får for meget brød til mellemmåltiderne, men samtidig virker hun også sulten på det tidspunkt.
Så hvad gør vi? Skal vi blive ved med at servere et par nye madvarer til hvert måltid og sætte vores lid til, at hun pludselig vil have det? Eller har du andre gode råd?
Der er i øvrigt store positive fremskridt på søvnfronten: Hun vågner ofte op efter aftenamningen, men nu kan medmor putte hende på helt ned til 10 minutter i egen seng. Hun er også begyndt at kravle, og rejse sig op på knæene, så på de fronter er der sket rigtig meget. Kan den manglende interesse for mad hænge sammen med alt det andet, som lige nu foregår i hendes udvikling?
Med venlig hilsen
mødrene